Pracownia Inicjatyw Społecznych
Kuźnia Prozdrowotnego Stylu Życia
Warsztaty Zdrowego Starzenia
Czytelnia Kreatywnych






Blog KdZ
Foldery
Artykuły
Monografie
Piszą o nas
KdZ poleca!
Blog KdZ: Człowiek nie wielbłąd, wodę pić musi
Woda jest niezbędna do życia, bowiem odpowiada za wiele procesów życiowych: jest środowiskiem wielu reakcji biochemicznych, reguluje ciśnienie tętnicze, ciepłotę ciała oraz oczyszcza organizm.

Jaką wodę wybrać? Czy można pić wodę z kranu? Czy wody smakowe są lepsze? Czy kawa i herbata odwadniają?

Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym wpisie.
Mamy nadzieję, że rozwiejemy wątpliwości i zachęcimy do spożywania zalecanych ok. 2l płynów dziennie.
W razie pytań, śmiało piszcie w komentarzach na naszym profilu na Facebook'u lub na naszego maila: kreatywniedlazdrowia@gmail.com

Wersja .pdf niniejszego wpisu: do pobrania tutaj.

Organizm ludzki składa się przeciętnie z ok. 70% wody: najwięcej zawiera jej organizm noworodka, a wraz z wiekem zawartość wody w organizmie się zmniejsza.

Woda jest niezbędna do życia, bowiem odpowiada za wiele procesów życiowych: jest środowiskiem wielu reakcji biochemicznych, reguluje ciśnienie tętnicze, ciepłotę ciała oraz oczyszcza organizm. Już niewielkie odwodnienie może powodować gorsze samopoczucie, osłabienie koncentracji oraz zmniejszenie elastyczności i napięcia skóry.

Codzienne uzupełnianie wody jest niezwykle ważne. Zaleca się przyjmowanie ok. 2 litrów płynów dziennie. Część wody dostarczamy do organizmu wraz z pożywieniem, np. warzywa i owoce oraz mleko zawierają nawet ok. 80-90% wody, z kolei mięso ok. 40-60%, a chleb ok. 10% wody.

1. Rodzaje wody pitnej
W sklepach do wyboru mamy zasadniczo trzy rodzaje wody pitnej: wodę źródlaną, mineralną oraz wody lecznicze. Wszystkie pochodzą z podziemnych źródeł, są czyste chemicznie i mikrobiologicznie, a różnią się zawartością składników mineralnych.

Woda źródlana
Zawiera najmniej składników mineralnych, jest podobna w składzie do wody z sieci wodociągowej. Jest skład chemiczny jest dość niestabilny. Ze względu na stosunkowo niską zawartość mikroelementów jej wartość dla organizmu również jest niska. Nadaje się do gotowania, do nawadniania organizmu oraz dla małych dzieci.

Woda mineralna
Najlepszy wybór, bowiem zawiera sporą dawkę składników mineralnych. Przy wyborze wody mineralnej należy zwrócić uwagę na etykiecie, ile oraz jakie są to składniki. Zawartość rozpuszczonych składników mineralnych to co najmniej 500-1000mg/l ! Woda mineralna jest bardzo dobrym źródłem mikroelementów, bowiem znajdują się one w postaci rozpuszczonej, czyli łatwoprzyswajalnej. Należy zwrócić uwagę na zawartość przede wszystkim sodu, magnezu oraz wapnia. Obecnie spożycie sodu przez ogół populacji jest zdecydowanie za duże, co może doprowadzić do rozwoju m.in. nadciśnienia tętniczego. Z tego względu poleca się wybierać wodę z niższą zawartością sodu – poniżej 20mg/l. Korzystna dla zdrowia zawartość magnezu oraz wapnia w wodzie to odpowiednio ponad 50mg/l oraz 150mg/l.

Wody lecznicze
Są wodami wysoce zmineralizowanymi i wykazują działanie lecznicze w niektórych schorzeniach. Ze względu na wysoką zawartość mikroelementów (nawet ponad 20 000mg/l) nie wolno pić jej bez ograniczeń, a swoją kurację należy najpierw skonsultować z lekarzem.

Wody smakowe
Dostępne są również wody smakowe, których ze względu na sztuczne dodatki (aromaty, substancje słodzące) zdecydowanie nie polecamy! Obok owoców one nawet nie stały, a taka woda jest źródłem dodatkowych, zbędnych, kalorii!

2. Z gazem czy bez?
Wśród wód źródlanych i mineralnych mamy do wyboru wody niegazowane oraz gazowane. Woda gazowana zawiera dwutlenek węgla, który orzeźwia, poprawia smak, hamuje rozwój bakterii oraz daje trwałość wodzie. Picie wody gazowanej to kwestia gustu i smaku. Jednak nie każdy powinien pić wodę gazowaną - osoby cierpiące na nadkwasotę, chorobę wrzodową żołądka lub z problemami gardła albo krtani powinny wybierać wodę niegazowaną.

3. Uwaga! Upały i nie tylko!
Podczas upałów, przy intensywnym wysiłku fizycznym, kobietom w ciąży oraz karmiącym zaleca się pić wodę średnio- lub nieraz wysokozmineralizowaną (ponad 1000-1500mg/l), by uzupełnić nie tylko niedobory wody, ale również elektrolitów.

Otworzoną butelkę wody mineralnej niegazowanej należy zużyć w ciągu kilku godzin, a gazowanej w ciągu doby, gdyż stanowią dobrą pożywkę dla bakterii. Oczywiście nie pijemy bezpośrednio z gwinta butelki, gdyż tym zwyczajem wprowadzamy dodatkową ilość bakterii z jamy ustnej.

4. Czy kawa i herbata odwadniają?
Kofeina oraz teofilina zawarte w kawie i herbacie wykazują działanie moczopędne, aczkolwiek nie jest to działanie stałe. Efekt moczopędny u osób regularnie pijących te napoje jest wyraźnie mniejszy. A zatem jeśli regularnie pijesz nieduże ilości kawy (do 3 filiżanek) lub herbaty (do 5) – nie powinieneś się odwodnić i te napoje należy wówczas również wliczyć w dzienny bilans płynów.